Pin it

24 juli 2015

Inlagd Gurka - egen saltgruka

Inlagd gurka, det är väldigt lätt att göra själv.
 Jag älskar saltgurka, så fasligt dyrt bara.


Det är nu man ska lägga in, nu när allt finns.
Jag brukar köpa västeråsgruka i affären och även dillkronor.

Något år har jag fått västeråsgurka av svärföräldrarna, egen odlad. Den kommer ju senare och då finns inga dillkronor kvar i affären. Så antingen köper man på sig dillkronor när det finns och eller odlar själv.
I år har jag odlat själv. Jag fyser helt sonika in hela dillkronor så har jag dem under hela året dessutom. Det luktar kräftor när man tar fram dessa, så starkt förknippat är dilldoften.

Hur som.

Börja med lagen.
1l vatten
½ - 1dl salt (beroende på hur salta du vill ha dom)
2 msk ättiksprit
2 tsk
Koka lagen så att den blir klar = all salt och socker ska ha lösts upp. Lagen ska inte vara grumlig.
Låt den svalna.

Jag brukar alltid göra 4l lag på en gång.

Ha ett gäng stora burkar, tvättade och klara med atamon.
Enligt receptet ska det vara enlgit nedan.
Dillkronor 15 st , Vinbärsblad 15 st  (plocka i trädgården eller fråga någon som har) och gurkor 2 kg.
Jag plockar ett gäng dillkronor och vinbärsblad och jag har ingen aning om
hur mycket gurkorna väger.
Tvätta och borsta och stick några hål i i gurkorna.

Varva sedan dill, blad och gurkor i bruken, jag börjar alltid med att lägga i dill underst och avslutar med dill överst.
Häll lagen över och ända upp, skruva på locket och ställ i kylen i tre dagar innan gurkan är klar.
Bör ätas inom 1 månad.

Jag har testat med att faktiskt skiva gurkan, få se hur det blir.
Sen testade jag en burk med vanligt skivad slanggurka och skivad snackpaprika.

I år hade jag även i alun i den varma lagen.

Lycka till






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar